MAD 2023 tapahtuman jälkeen huomasin, että pyörä käy hieman huonosti ja sopivilla kierros alueilla putkessa paukkuu ihan kunnolla. Tämä vaiva paheni huomattavasti kun ilmat kylmeni ja mukaan tuli pyörän sammumimen kun kaasusta päästi irti. Tämä aiheutti mukavasti ongelmia esim Enduroradalla missä kävimme ajamassa. Ensimmäinen ajatus oli tietenkin tehdä 15min idle resetti, mutta sehän ei onnistunut koska pyörä suostui käymään noin 40-50 sekunttia tyhjäkäyntiä ja sammui.
Vaihdoin tulpan ja tulpanhatun, mutta sillä ei ollut ongelmaan vaikutusta. Tarkistin venttiilinvälykset ja tein pieniä säätöjä, mutta tälläkään ei ollut merkitystä ongelman kanssa. Tämän jälkeen latasin erilaisia karttoja pyörään TuneEcu ohjelmalla. Kun tein kartan joka oli rikastettu 5%, pyörä kävi tyhjäkäyntiä noin 2 minuuttia ja sammui.
Tämä antoi vinkkiä siitä että ongelma-olisi polttoainepuolella. Hankin siis uuden pumpun ja filtterin ja polttoaineletkut. Kun otin vanhan pumpun pois tankista huomasin heti että polttoaineletku oli taittunut ihan littiin. Tämä vuoksi polttoainetta ei riittänyt moottorille tarpeeksi ja pyörä kävi laihalla.
Uusi pumppu, suodatin ja letkut paikalleen. Tämän jälkeen pyörä toimi saman tien ja 15 minuutin tyhjäkäynti resetointi meni läpi ilman ongelmia.
Alla video, missä näytän miten, vaiheet mitä kävin läpi ja siitä löytyy myös vinekkjä TuneEcu ohjelman käyttöön. Huomaa että TuneEcu toimi vain vanhemmilla KTM pyörillä.
Jos asia kiinnostaa enemmän käy katsomassa tämä linkki: https://www.advrider.com/f/threads/ktm-690-efi-2008-2013-idiots-guide.931664/