You are currently viewing KTM 690 Enduro R Swingarm, shock absorber and bearing maintenance

KTM 690 Enduro R Swingin, Takaiskarin ja pyöränlaakereiden huoltoa

Viimekesänä tuli huollettu pyörää oikein urakalla, välillä tuntui että pääseekö tässä ajelemaan ollenkaan kun kaikki tuntui hajoavan käsiin. Homma alkoi siitä kun olin ajalemassa susikaarrolla ja kun hypin töyssyltä toiselle kuului välillä outo ääni. Pysähdyin selvittelemään asiaa ja huomasin, että ketjut olivat melko löysällä. Ajelin sitten hissukseen takaisin kotiin, korjaamaan tätä ongelmaa.

Kotona aloin purkamaan pyörää ja tarkistin eturattaan, joka oli päässyt hieman kulumaan kuten kuvasta näkee. Ääni siis tuli kun hypyn aikana ketju pääsi hyppimään rattaan yli.

Joten oli aika vaihtaa rattaat ja ketju. Sain myös vinkin vaihtaa vetoakselin stefan samalla (onkohan se sen niminen suomeksi?) No kuitenkin hankin varaosanumerolla 75033010010 korjaus sarjan missä tulee muitakin osia mukana.

Homman piti olle helppo, mutta hyvin äkkiä kävi selväksi, että vanha suoja ei helposti tule pois paikaltaan. Koitin monia kikkoja mitä youtubesta löytyi, mutta lopulta yhdellä videolla näytettiin työkalua joka on tarkoitettu juuri tähän hommaan. Auton nokka kohti IKH:ta ja sieltä ostettiin akselitiivisteen irroitustyökalu: https://www.ikh.fi/fi/akselitiivisteen-irrotustyokalu-saadettava-ikh6399

Työkalulla tiiviste irtosi samantien ilman tappelua, joten suosittelen kaikkien ostamaan tai lainaamaan työkalun ennen kuin alkaa tappelemaan asian kanssa enempää. Sitten vain uusi paikalleen, suosittelen käyttämään isoa hylsyä jonka avula uuden tiivisteen saa naputeltua suorassa paikalleen,

Samalla kun tappelin ketjujen ja tiivisteiden kanssa, ajattelin että sama laittaa paikalleen Rally Raidin Takaiskunvaimentimen vahvistettusäätömutteri joka oli ollut hyllyssä jo hyvän tovin. Joten takaiskari irti pyörästä ja samalla huomasin, että iskarin alapään laakeri oli saanut kipeätä ja tiivistekkin lerpatti rikkinäisenä. Eli tämäkin osa oli tilattava. Varaosanumero on: Repair Kit Bearings R15006

Laakeri ei ollut kovinkaan helppo saada pois, koska se oli saanut sisäänsä kaikkea törkyä. Tutulla oli onneksi hydrauliikka puristin, jolla laakeri saatiin ulos suht kivuttomasti. Kuvista näkee, että laakeri oli aivan loppu, en tiedä onko sitä kukaan vaihtanut aikaisemmin, mutta jos ei niin 13 vuotta on tehnyt tehtävänsä. Korjaus sarjan asentaminen paikalleen oli suhteellisen suoraviivainen operaation. Laakeri paikalleen, lukitus renkaan, suojat ja siinä se.

Samalla kun iskari oli pois ja odottelin osia saapuvaksi ajattelin että pitäisiköhän swingi huoltaa ja rasvata samalla. Koskaan en ollut tätäkään hommaa aikaisemmin tehnyt, mutta ei muuta kuin purkamaan siinähän sitä oppii. Ainut isompi ongelma oli saada pultti joka menee moottorin läpi pois. Siinä käytin hylsyä ja pitkää jatkovartta. Näiden avulla sain hakattua pultin irti.

kun pultti oli irti huomasin, että neulalaakerin neulat olivat pitkinpoikin ja osa tippuneet maahan. Niitä olikin sitten mukava etsiä. Viisaampi olisi ostanut uudet laakerit valmiiksi koska näiden hinta on vain noin 10-20e eli hyvinkin voisi vaihtaa uusiin välillä.

Samalla tuli puhdistettua linkki ja sen laakerit.

Kuten sanottu neulat laakerista tippuivat mihin sattuivat ja koitin kaikki löytää maasta. Laakereissa ei ollut paljoakaan rasvaa joten sen takia neulat tippuvat niin herkästi. Laskin että yhdessä laakerissa on aina 37 neulaa. Neulojakin saa erikseen ostetua jos ei halua koko laakeria uusia.

Kuvista näkee, että laakeri on ollut melko kuivana, eikä paljon rasvaa ole ollut tai ainakaan sitä ei enää ollut jäljellä.

Lopulta homma vain takaisin nippuun käänteisessä järjestyksessä.

Kun pyörä alkoi olemaan taas vihdoin kasassa huomasin, että taka renkaan laakeri ei pyörinyt oikein tasaisesti vaan siinä oli sellaista nypytystä ja pyöriminen takkusi. Eli uudet laakerit tilaukseen varaosanumerolla REAR WHEEL REP. KIT 75010015000 Hintaa tälle paketille 59€. Uusien laakereiden saavuttua heitin ne pakkaseen kylmettymään ja aloin poistamaan vanhoja vanteesta. Vanhat laakerit irtosivat suhteellisen kivuttomasti, kun ensin kuumensin vannetta kuumailma puhaltimella kauttaaltaan. Tämän jälkeen ruiskutin kylmä spraytä laakeriin. Tämän jälkeen riitti kun laakeria hieman kopautti vastakaiselta puolelta niin se tipahti pois.

Uuden laakerin asentaminen oli suhteellisen helppo homma. Taas lämpöä vanteeseen ja sitten pakastimessa ollut laakeri paikalleen. Isoa hylsyä apuna käyttäen koputtelin laakerin paikalleen. Sitten vain lukitus renkaat paikalleen. Lopuksi vielä pölysuojat paikalleen ja homma on valmis.

Toivottavasti ensi kesänä ei tarvitse huoltaa ihan yhtä paljon, mutta toisaalta tässä oppi paljon ja seuravalla kerralla samat huollot kestävät vain murto-osan siitä mitä niissä meni aikaa näin ensimmäisellä kerralla. Jos olet tekemässä jotain näistä remonteista ja kaipaat lisää tietoa jostain asiasta ei muuta kuin viestiä tulemaan niin voin koittaa auttaa.