WAW postauksessa tuli mainittua että KTM 690 pyörissä polttoainepumppu on herkkä ylikuumentumiselle jos ajaa liian tyhjällä tankilla. Kuumina päivinä ja vähäisellä bensamäärällä pyörä alkoi sammuilemaan eikä käynnistyntyt kuin odottelemalla että pumppu jäähtyisi.
Alkuperäinen pumppu oli melko kallis, joten internetistä piti etsiä vaihtoehtoja. Lopulta amazon.de sivustolta löytyi sopivan hintainen pumppu ja mukana piti tulla vielä suodattimet ja regulaattori. Linkki pumppuun: https://www.amazon.de/gp/product/B0893JMX9P/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o04_s00?ie=UTF8&psc=1
Pumpun saavuttua oli aika suortittaa vaihto-operaatio, Aluksi kannataa tyhjentää polttoainetankki mahdollisimman tyhjäksi.
Irroita takakatteet ja pakoputki. Tunkkaa pyöräilmaan ja poista takarengas. Kurasuoja pitää myös poistaa.
Tarkista että polttoainelinjojen irroitustyökalu on saatavilla, ennen kuin jatkat. Youtubessa olevissa ohjeissa mainitaan, että irroitus pitäisi onnistua ilmankin, mutta ainakaan itsellä se ei onnistunut. Kaveri sitten tulosti 3d printterillä sopivat työkalut ja linjat saatiin ilman tappelua irti. Linkki työkaluihin: https://www.thingiverse.com/thing:3772838
once you
Puhdista pumpun alue, niin ettei tankkiin pääsisi roskia. Sen jälkeen irroita 4 ruuvia ja pumppu irtoaa tankista.
Kun pumppu on irti, irroita kaikki nippusiteet ja kiristyspannat. Poista pumppu suojakotelosta ja vaihda uuteen. Samalla kannattaa aina vaihtaa tankin sisällä oleva suodatin. Pumppu sarjassa oli vain kaksi kiristyspantaa, mutta koska vaihdettiin suodattin myös pantoja tarvittiin enemmän ja vielä kahta eri kokoa.
Paketin mukana tuli myös polttoaine regulaattori, mutta se ei sopinut minun pyörään vaan käsittääkseni se menisi 2014 ja uudempiin pyöriin. Sama homma polttoainesuodattimen kanssa. Kävin ostamassa Fixus liikeestä sitten HENGST 148-H104WK suodattimen joka maksoi sen 3 euroa. Alkuperäine olisi ollu Mahle KL 15. Regulaattori sijaitsee pumppua vastapäätä tankin toisella puolella. Luukku on 4 ruuvilla kiinni. Kun ne irroittaa regulaattorin voi vetää pois ja laittaa uuden sopivan tilalle.
Ensimmäinen käynnistys ottaa aikansa ja kannattaakin muutaman kerran laittaa virrat päälle ja pois niin, että kuulee pumpun käynnistyvän. Sitten vaan kovaa starttausta ja toivotaan että kaikki toimii.
Pumpunvaihdon jälkeen, sammumis ongelmat katosivat ja käynti on ollut tasaisempaa. Erityisesti aikaisemmin taajama nopeudet ovat olleet haasteellisia, mutta uudella pumpulla pyörä toimii pienillä kierroksilla paremmin kuin aikaisemmin.