Kävin Raahessa tässä yhtenä aurinkoisena Sunnuntaina (saattoi olla lauantaikin, aina ei voi muistaa tarkasti). Kaverini oli ostanut juuri uuden talvipyörän itselleen, joten pitihän sitä lähteä ihmettelemään miten Honda CRF 300L lumessa etenee. Ajatuksena oli ajella TET reitti kolmosta ensin eteläistä lenkkiä ouluun päin ja sitten Revonlahden kohdalta hypätä Pohjoiselle reitille. Samalla piti nauttia aurinkoisesta säästä ja herkullisista makkaroista.
Reissu ei kuitenkaan käynnistynyt parhaalla mahdollisella tavalla. Pyörä pois peräkärrystä ja käynnisty yritys. Naks naks vain kuului kun akku oli tyhjä eikä jaksanut starttia pyörittää. Onneksi Raahessa oli mukava moottoripyöräkerho, josta saatiin laturia lainaan ja pyörä käyntiin.
Lopulta siis päästiin reissun päälle, mutta kun pysähdyimme pienelle tauolle 20km ajon jälkeen huomasimme että eväslaukku oli kadonnut... Tai ei se ollut kadonnut, koska sen jäänteen roikkuivat vielä pyörässä kiinni. Pussi oli päässyt löystymään ja tippunut suoraan piikkirenkaan päälle. Tämän seurauksena pussiin oli tullu isompi reikä ja kaikki työkalut, varavaatteet, polttopuut ja eväät olivat tippuneet ties minne. Merinovilla vaatteet löytyivät ensimmäisenä taka-akselin ympäriltä. Lähdin ajamaan takaisinpäin ja lopulta löysin varahanskat ja työkalut. Polttopuitakin löytyi sieltä täältä matkan varrelta, mutta eipä ollut enää missä niitä kantaa. Eväät olivat tuhannen muhjuna eli piikit olivat raastaneet makkaratkin aivan palasiksi joten niistä ei ollut enää evääksi. Teimme pienen muutoksen suunnitelmiin ja sovimme, käymme syömässä jollain huoltoasemalla matkan varrella.
Tämän shown jälkeen loppupäivä meni todella mukavasti. Jäisiä teitä oli mukava päästellä menemään ja välillä saatiin haastetta kun lunta oli kasaantunut reitille enemmänkin. Tämä talvi on ollut poikkeuksellinen ja lunta ei ole ollut niin paljon oikeastaan kertaakaan, etteikö näillä korkeuksilla olisi TET reittiä päässyt ajamaan. Toki pohjoisemmassa ja idässä tilanne on toisenlainen.
Video: