You are currently viewing FI error code Input signal from pressure sensor of induction manifold too high/low

FI virhekoodi "Input signal from pressure sensor of induction manifold too high/low"

Talven jälkeen kun kelit tulivat plussan päälle pyörään ilmestyi hieman vikaa. Kuljetin lapsia pientä lenkkiä hissukseen ajellen kun vika esiintyi ensimmäisen kerran. Sammutin pyörän ja käynnistin uudestaan ja ongelmaa ei enää tapahtunut. Muutama päivä myöhemmin lähdin kesäkauden avaus lenkille. Taas hitaasti ajoa kylän läpi ja vika tuli päälle. Virta pois ja uudelleen käynnistys auttoi ja pyörä toimi loppu matkan ilman ongelmia. Viime viikolla kävin kuitenkin ajalemassa hitaita polkuja ja vika tuli päälle monta kertaa. uudelleen käynnistys auttoi hetkeksi mutta kun kone kävi lämpimänä vika tuli useammin. Ajoin sitten kotiin reipasta vauhtia ja vikaa ei silloin tullut päälle. Jokatapauksessa nyt oli syytä alkaa tutkimaan vikaa lähemmin.

Google kertoili, että en ole ainoa joka on tämän virheen saanut ja sitä oli tutkittu ihan korjausliikkeeissä, mutta sielläkin vika oli ollut vaikea paikallistaa. Lopulta vian syyksi oli paljastanut jännitteensäädin joka voi viottua ja lämmetessään sekoilemaan niin että vikakoodi tulee päälle.

Alla video miltä pyörä kuulostaa vikatilassa.

https://youtube.com/shorts/8CFLE6CNq3s

https://youtube.com/shorts/UAgqhf7BToo

Korjaukseksi pitäisi siis hankkia uusi jännitteensäädin ja mieluusti MOSFET tyyppinen. Netissä oli paljon suosituksia FH008 ja FH020 malleista, mutta kumpaakin piti modata ja tehdä johdotukset uudestaan jos niitä haluaisi käyttää. Gooletellessani vaihtoehtoja eteen tuli Carmo electronics CARR694-KTM 690 950 990 MOSFET Voltage regulator rectifier. Tämä säädin on täysin plug and play eli mitään johtoja ei tarvitse säätää.

Alla muutamia kuvia vaihto operaatiosta.

Jännitteensäätimeen tulee 3 erillistä johtoa (johtojen sisällä on toki usempia piuhoja vielä.) Yksi maahajohto, yksi mikä menee valkoiseen liittimeen ja yksi menee ruskeaan liittimeen pyörän toiselle puolelle. Muut liittimet oli helppo irroittaa, mutta ruskea oli melko tiukasti kiinni kun välissä oli hiekkaa ja muuta likaa.

Työnsin pienen talttapää meisselin lukitukseen, sillä sain lukituksen pomppaamaan nyppylän yli.

Ruskean liittimen piuha menee syylärin takaa joten helpottaakseni omaa elämää irroitin etulokasuojan ja irroitin syylärin yläreunasta jolloin sain sopivasti tilaa irroittaa vanhan johdon ja laittaa uuden tilalle.

Kun kaikki piuhat on irti voidaan jännitteensäädin irroittaa rungosta ja asentaa uusi paikallee.

Kun kaikki on takaisin paikallaan, ei muuta kuin kaasua!